Italian, Ranskan ja Saksan matka 31.8.-5.9.2007

Italian ja Ranskan nälkään auttaa pieni piipahdus siellä. Neljä nälkäistä ja onnellista miestä, saivat nauttia pieniä iloisia hetkiä Italian lämmössä, Ranskan korkeuksissa ja Saksan koleudessa. Välimeren vesi helli, Italian ruuat pettivät ja Ranskan lumo loisti. Germaaninen säntillisyys säväytti ja Itävallan kylmyys järkytti.

Juha, Mikko ja Lauri AirBerlinin koneessa kohden Dysseldorfia, jossa meillä oli varattuna VW Touran, antoivat Opel Safiran, ei väliä, hyppyheikkejä molemmat. Puolen yön jälkeen pääsimme tienpäälle. Ensimmäinen yö autossa, neljä miestä, ahdasta. Telttaa ei saanut pystyyn, satoi ja sopivaa teltan paikkaa ei löytynyt.

Pieni levähdys Koblensin lähistöllä.

Saksalaista maalaiskylää parhaimmillaan.

Bonnevillessä yöpymispaikalta pientä aamu-usvaa Alpeilla. Karskin miehen mieli herkistyy kontrastista, on kukkaa sievää, aamu-usvaa lievää, ylös usvaan huippu häipyy,  rinnassa  nykii ja häilyy.

Euroopan toiseksi korkein maantien kohta Col de l´Iseran, 2770 m. Korkein on Col de la Bonette yli 2800 m.  Parisataa metriä lumirajasta. Paluumatkalla täällä satoi lunta. Lämmintä oli  7 astetta ja navakka tuuli. Kävimme kahvilassa. Ohuesta ilmanalasta johtuen kahvin ja käntyn hintakin oli ohut, yli 7 euroa.

Yöpaikalla Deiva Marinassa, huonon illallisen, mutta hyvän sikarin jälkeen uni maistui. Yö oli lämmin. Mikko nukkui taivasalla, Lauri autossa ja minä ja Juha teltassa.

Vernazzan kirkon ikkunasta merelle. Muutamassa kirkossa myös kävimme, jotta saisimme myös korkeakirkollista kulttuuriantia.

Vernazza, kaunista Cinque Terreä. Kävelimme kansallispuistossa kaksikymmentä kilometriä, nousimme portaita 300 metriä ylös ja alas. Levannosta tulimme junalla alueelle ja illalla poistuimme Junalla.

Cinque Terressä vaelletaan hyvin vaihtelevissa maastoissa, vuoristossa ja jyrkänteillä, tasamaalla ja oliivilehdoissa, kylillä ja korvessa, kivimuurien katveessa.

Manarola, minun suosikkikyläni näistä viidestä kylästä. Kaunein ja vaikuttavin.

Manarolasta Rio Maggioreen kuljetaan pitkin Via Amorea, rakkauden kujaa. Matkakumppanit ovat virittäytyneet sopivaan tunnelmaan, ilo pinnassa, rakkaus rinnassa.

Gardajärvellä majoituimme parhaaseen mahdolliseen paikkaan, järven rantaan. Illalla suoraan järvestä makuupussiin ja aamulla toisin päin.

Garda näytti meille parhaan puolensa, aamu-usvan häilyttyä ilman kuulaus oli ihmeteltävän kaunis. Aamulla ihmiset jonottivat laivaan.

Baijerin kuninkaan Ludvig II linna Neuschwanstein Schwangaussa. Linna oli tällä kertaa satumaisen näköinen pilvien roikkuessa alhaalla.

Risto saapui suoraan työpaikalta Dysseldorfiin tapaamaan meitä lähtöpäivänä. Kävimme yhdessä syömässä Korelaisessa ravintolassa. Ruoka oli hyvää ja lajeja riittävästi.

Risto saattoi meidät lentokentälle, josta me suoralla lennolla Helsinki-Vantaalle ja Risto junalla kotiin.

AirBerlin vei meidät turvallisesti kotiin pilvihattaroiden seassa. Lennon aikana oli hyvä aloittaa lepääminen antoisasta, mutta niin lyhyestä lomasta.